۱۳۸۹ خرداد ۳۰, یکشنبه

پدرجان ! لطفا برای من بگین سیاست یعنی چی ؟

یک روز یک پسر کوچولو که می خواسته انشا بنویسه از پدرش می پرسه :
پدر جان! لطفا برای من بگین سیاست یعنی چی ؟
پدرش فکر می کنه و می گه :
بهترین راه اینکه من برای تو یک مثال در مورد خانواده خودمون بزنم که تو متوجه سیاست بشی .
من حکومت هستم , چون همه چیز رو در خونه من تعیین میکنم . مامانت جامعه هست , چون کارهای خونه رو اون اداره می کنه .کلفت مون ملت فقیر و پابرهنه هست, چون از صبح تا شب کار می کنه و هیچی نداره .
تو روشنفکری چون داری درس می خونی و پسر فهمیده ای هستی .داداش کوچیکت هم که دو سالش هست , نسل آینده است .
امیدوارم متوجه شده باشی که منظورم چی هست و فردا بتونی در این مورد بیشتر فکر کنی .
پسر کوچولو نصف شب با صدای برادر کوچیکش از خواب می پره , میره به اتاق برادر کوچیکش می بینه زیرش رو کثیف کرده و داره توی خرابی خودش دست و پا می زنه .میره توی اتاق خواب پدر و مادرش و می بینه پدرش توی تخت نیست و مادرش به خواب عمیقی فرو رفته و هر کاری می کنه مادرش از خواب بیدار نمیشه .میره تو اتاق کلفت شون که اون رو بیدار کنه , می بینه باباش تو تخت کلفت شون خوابیده ...؟؟؟ میره سر جاش می خوابه و فردا از خواب بیدار میشه .
فردا صبح باباش ازش می پرسه :پسرم ! فهمیدی سیاست چیست ؟
پسر میگه: بله پدر , دیشب فهمیدم که سیاست چی هست .سیاست یعنی اینکه حکومت , ترتیب ملت فقیر و پابرهنه رو میده , در حالی که جامعه در خواب عمیقی فرو رفته و روشنفکر هر کاری میکنه نمی تونه جامعه رو از خواب بیدار کنه , در حالی که نسل آینده داره توی ... خودش دست و پا میزنه .

۱ نظر: